torsdag 5 mars 2009

Lyxfällan

Jag vet inte om det är fler som är som jag, men jag älskar att titta på TV3:s Lyxfällan! Jag sitter hemma i soffan och gottar mig åt andra som slösar och strör pengar omkring sig medan jag själv förnöjt konstaterar att jag minsann har god koll på min ekonomi. I kvällens avsnitt var det en ung kvinna, ungefär i min egen ålder, som var totalt bortskämd av sina föräldrar. Hon tjänade bra, hade eget företag och ändå tvingades hon be sina föräldrar om ekonomiskt stöd varje månad (eller vecka, om man fick tro hennes far). Människan spenderade alla sina pengar på kläder och hade ingen aning om vad hon hade för räkningar eller hyra osv. Hon var med andra ord en sådan där människa som man är övertygad om inte finns på riktigt utan bara på TV. Tji fick jag...

Har ni sett "My super sweet 16" på MTV? Också ett sådant där program där unga tjejer och killar får precis vad de vill ha på sina fester, utan minsta insikt om vad saker och ting kostar, vad de är värda och framför allt: det har inget som helst vett på att vara tacksamma!

Det fick mig att tänka på Lottos drömvinst, som nu är uppe i 118 miljoner kronor. Många människor spelar på Lotto i hopp om att vinna de där pengarna och jag undrar om jag själv skulle vilja vinna så mycket pengar? Det är så mycket pengar att man tappar greppet! Vem behöver 118 miljoner? Alltså verkligen behöver dem? Inte jag i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar