söndag 8 februari 2009

Ekologisk mat

Av olika anledningar, som jag inte tänker gå in närmre på, har jag blivit tvungen att se över min privatekonomi lite mer noggrannt (mer än jag redan gör!). Som de flesta kanske vet är både jag och min sambo studenter och för ett par veckor sedan uppmärksammade Borås S-studenter temat ekologisk mat ur ett studentperspektiv. Jag har alltid varit noga med min mat, har det funnits ett ekologiskt alternativ i hyllan så har jag tagit det utan att tveka. I vårt hem genomför vi nu ett litet ekonomiskt experiment. Vi ska, på en hel månad, inte köpa någon ekologisk mat överhuvudtaget. Vad vi än handlar ska vi köpa det billigaste alternativet. Jag kan ännu inte säga om det har gett något resultat i kassan men jag kan säga så mycket som såhär: Det är hemskt, och jag menar verkligen hemskt, att gå och handla nu för tiden! För varje vara jag plockar ner i korgen sviker jag mina ideal, gång på gång. För att inte tala om min egen hälsa och all skit jag stoppar i mig när jag äter mat som inte är ekologisk. Det går verkligen emot allt jag lärt mig och står för!

Men sanningen är precis så sorglig som det låter: som student har man inte råd med lyxen att värna om miljön och sin hälsa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar