måndag 19 januari 2009

När ska man hinna med alla?

I morgonsoffan på SVT (såklart, vem tittar på TV4?) idag satt Lena Melin och Lars Stjernkvist och diskuterade ytterligare en politikerbiografi från någon s-politiker (eller i detta fall en pressekreterare). Så här i oppositionstider verkar de poppa upp lite då och då. Den här gången gällde det Anna Lindh och Pär Nuder och vem utav dem som verkligen var påtänkta att ta över partiet i början av 2000-talet. Så här i efterhand kan vi i godan ro konstatera att det inte blev någon av dem i alla fall.

Det jag frågar mig är bara, när ska man hinna läsa alla dessa biografier? Det känns naturligtvis högaktuellt eftersom man själv är en del av partiet och troligtvis dess framtid också. Jag är alldeles för ung för att ha upplevt dessa tider som man talar om i böckerna, utan får precis som de flesta andra i partiet hör det av någon annan som hörde det av en som känner han som sitter i riksdagen vars bänkkamrat sitter i PS...

Jag inbillar mig att det ska lära mig något mer om hur partiet verkligen fungerar "där uppe" där man själv inte är med. Eller så bekräftar det bara allt det jag redan trodde att jag visste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar