onsdag 28 januari 2009

Personvalskampanj

Europaparlamentsvalet börjar dra igång och Kryssa Anna Hedh-kampanjen likaså. Hon blev invald förra gången, 2004, tack vare sin personvalskampanj. Själv är jag aningen ambivalent inför kryssa-kampanjer överhuvudtaget. Å ena sidan är det ett sätt att få in vettiga människor i olika samfund när partiet gjort ett taskigt val då de skrev listan. Å andra sidan kan det vara ett sätt att köpa sig en plats i parlamentet eller riksdagen, som fp:s Anna Svalander gjorde här i Borås.

Hur som helst hoppas jag att alla som sitter på en plats i en parlamentär instans kommer ihåg att man aldrig representerar någon annan än sina väljare, oavsett hur man hamnade där man sitter. Frågan man då måste ställa sig är - blev jag vald på grund av mina åsikter och löften till väljarna, eller för att jag tillhör ett schysst parti?

Ser fram emot en spännande debatt i ämnet personvalskampanj!

1 kommentar:

  1. Vilken snygg blogg du har!

    Tipsar om Anna Hedhs hemsida som är på gång: kryssaanna.nu

    SvaraRadera