onsdag 28 januari 2009

Valberedning

Jag tänker spy lite mer galla över ett ämne som jag berör lite då och då. I år råkar jag sitta i fyra olika valberedningar inom rörelsen. I samtliga är det, naturligtvis, 50/50 mellan kvinnor och män som gäller. Detta kan uppröra många, främst männen som petas undan för att en kvinna behövs. Personligen är jag en försvarare in i döden för den här regeln. Jag anser att det är ett nödvändigt medel för att få in kvinnor på viktiga poster och vi ser att det har gett effekt i partiet. Men det är inte det som gör mig upprörd.

Problemet är varför det fattas kvinnor?! Varför måste vi hålla på och leta efter kvinnor som är beredda att ställa upp? Varför ställer vi högre krav på en kvinnas prestationer och vad hon förväntas klara av i en styrelse, medan vi inte ställer samma frågor när det ska tillsättas män? Kvinnor, var är ni?!

Ett annat återkommande problem, som finns i hela partiet (utom kanske just i SSU och S-studenter) är att det "måste in yngre i alla styrelser". Detta får man som ung i partiet höra till leda. En upplysning - om ni lämnar lite plats till de yngre så kommer de! Svårare är det inte, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar